Narracja w grach komputerowych

Gry komputerowe

Jeśli pasjonują cię historie, pisanie i gry wideo, być może twoim przeznaczeniem jest zostać świetnym narratorem. Co? Co to takiego? Zacznijmy od podstaw.

Musimy wyznaczyć pewne granice między narratorem, scenarzystą i projektantem, mimo że w wielu małych zespołach te role pełni ta sama osoba. Projektant narracji musi myśleć, konstruować i dbać o to, by historia i rozgrywka szły ze sobą w parze. Gracz nie chce czytać ani słuchać, chce grać. Gry wideo łączą się z graczem w inny sposób niż inne media, ponieważ robią to poprzez interaktywność. Dlatego właśnie konieczny jest pośrednik między rozgrywką a fabułą.

Podczas gdy scenarzysta zajmuje się zwrotami akcji, dialogami, historią postaci… projektant dba o to, by rozgrywka działała, poziomy były dobrze zbalansowane, mechanika gry była wszechstronna, a gra sprawiała przyjemność. Ale często okazuje się, że brakuje pomostu między tymi dwoma światami. Kiedy mamy bardzo narracyjne gry, potrzebujemy, aby rozgrywka szła w parze z opowieścią, a nie była jej luźnym elementem. Tu właśnie wkracza projektant narracji, który łączy te dwa światy.

Projektant narracji ustali, jak postacie niezależne reagują na działania gracza lub jak dana mechanika gry powinna być odczuwana na podstawie jej tła fabularnego. Ich zadaniem jest przemyślenie wszystkich możliwych wariantów sytuacji i upewnienie się, że fabuła uwzględnia wybory gracza.

Recenzje najnowszych gier komputerowych

Zostanie projektantem narracji

Jeśli twoim celem jest rozwój jako projektanta narracji, powinieneś nauczyć się kilku dyscyplin poza projektowaniem: pojęcia scenopisarstwa, języka audiowizualnego i kreatywnego pisania będą bardzo przydatne, gdy zaczniesz tworzyć swoje interaktywne historie.

Graj dużo, robiąc notatki i zwracając uwagę na drobne szczegóły, które nadają strukturę opowieści. Przemyśl i przeanalizuj dobrze akcję-reakcję swoich działań. Możesz nawet stać się krytyczny i zobaczyć jakie rzeczy zrobiłeś, które nie miały konsekwencji, a jakie twoim zdaniem powinny mieć. Twórz własne drzewa narracyjne z istniejących gier, ponieważ pomoże ci to wiedzieć jak tworzyć własne w przyszłości.